Point of No Return

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Point of No Return

23/07 — 03/11/2019

Lutz Friedel, Adler (Die Brüder), 1989, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Lutz Friedel, Adler (Die Brüder), 1989, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Clemens Gröszer, Marin á cholie, 1991-1992,  Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Clemens Gröszer, Marin á cholie, 1991-1992, Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Cornelia Schleime, o.T. (aus: Horizontebilder), 1985-1986, Sammlung Leo Lippold, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © Künstlerin
Cornelia Schleime, o.T. (aus: Horizontebilder), 1985-1986, Sammlung Leo Lippold, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © Künstlerin
Doris Ziegler, Große Passage, 1989-1990, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Doris Ziegler, Große Passage, 1989-1990, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Hans Ticha, Der Agitator (Rufer), 1988, Galerie Läkemäker Berlin, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Hans Ticha, Der Agitator (Rufer), 1988, Galerie Läkemäker Berlin, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Hans Winkler, Konstruktive Beschwörung, 1991, Nachlass Hans Winkler, Chemnitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Hans Winkler, Konstruktive Beschwörung, 1991, Nachlass Hans Winkler, Chemnitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Jürgen Schäfer, Ich und Ich (I), 1980,  Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © Künstler
Jürgen Schäfer, Ich und Ich (I), 1980, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © Künstler
Lutz Fleischer: Trunkenes Paar, 1981, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © Künstler
Lutz Fleischer: Trunkenes Paar, 1981, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © Künstler
Norbert Wagenbrett, Aufbruch, 1990, Kunstarchiv Beeskow, Foto: Andreas Kämper, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Norbert Wagenbrett, Aufbruch, 1990, Kunstarchiv Beeskow, Foto: Andreas Kämper, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Trak Wendisch, Zungenabschneider, 1988, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Trak Wendisch, Zungenabschneider, 1988, Privatbesitz, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Wasja Götze, Die reizende Mauer, 1988, Privatbesitz, Foto: Künstler, © Künstler
Wasja Götze, Die reizende Mauer, 1988, Privatbesitz, Foto: Künstler, © Künstler

Featuring 300 works by 106 artists from all genres, Point of No Return — thirty years after “1989” — is the first appreciation of how fine arts perceived the Peaceful Revolution in the GDR and the radical change of East German society. The exhibition incorporates the immediate history as much as it does the period of post-1989 transformation, illuminating the “cracks in the Wall” that had already existed in the 1980s and the reasons for their emergence. It also addresses the unexpected fall of the Wall and the redefinition of artistic purpose in the time of social revolution. The exhibition is not limited to a subculture of East German artists and instead showcases work by the “Remainers”, the “Rebels and Refomers” and the “Dissidents” who bade farewell to the GDR before its collapse, as well as the “Next Generation”.

Point of No Return is organised with the generous support of the  Peter and Irene Ludwig Foundation and the Alfried Krupp von Bohlen und Halbach Foundation.

Opening: 22.07.2019, 18h

Clemens Gröszer, Marin á cholie, 1991-1992,  Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019
Clemens Gröszer, Marin á cholie, 1991-1992, Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst, Foto: InGestalt/Michael Ehritt, © VG Bild-Kunst Bonn, 2019